Bilparkering

Föreningen har 48 parkeringsplatser, månadskostnad tillkommer. Är du intresserad av en plats? Se kontaktuppgifter i din trappuppgång till ansvarig i styrelsen. Meddela då om du har en elbil eller ej samt om du ställer dig i kö med din första eller andra bil. När du ställer dig i kö eller accepterar en parkeringsplats så accepterar du också GDPR, att BRF Ringen har tillåtelse att spara dina personuppgiftet. Se intilliggande information om lagstiftningen kring GDPR och hur BRF Ringen hanterar personuppgifter.

Uppsägningstiden av sin plats är en kalendermånad. Viktigt att tänka på är att bilparkering inte medföljer en lägenhet vid försäljning, utan återgår till föreningens kölista. Du har inte heller rätt att hyra ut din plats till någon annan inom eller utanför föreningen.

Om du hyr ut din lägenhet i andra hand har den som hyr inte automatisk rätt till din eventuella p-plats.Vid andrahandsuthyrning återgår parkeringsplatsen till föreningens kölista.

Vi har inga utsedda platser för MC eller skoterparkering.

Läs föreningens parkeringsregler

Bevakning av parkeringskort och felparkeringar

Från maj 2020 har åtgärder tagits för att minimera felparkerade bilar som står utanför parkeringsyta samt att bättre säkerställa att fordon kopplade till p-platsen också är de som står parkerade, och inte andra fordon.

Skyltar finns uppsatta samt att Securitas har rätt att bötfälla felparkeringar. Parkeringsvaktens uppdrag är att kontrollera att fordon har parkerat rätt, att avgifter är erlagda och att nödvändiga tillstånd finns presenterade samt att boende och besökare i övrigt följer de regler som gäller inom det område som uppdraget avser. Vid uppmärksammade brister utfärdar parkeringsvakten parkerings- eller en kontrollavgift. Med parkeringsservice skapar vi både en bättre säkerhet för alla i området och en ökad trygghet och trivsel för de boende.

Parkeringskort
Vid årsmöte 2020 beslutades att varje p-plats har 1 st ordinarie parkeringskort samt ett gäst-kort. Korten ska alltid ligga synliga i framrutan annars riskerar du att bötfällas av Securitas. Parkeringskort är knutet till ditt registreringsnummer. Vid byte av bil behöver du skyndsamt kontakta styrelsens ansvarige för parkering. Du riskerar att bötfällas av Securitas om bilens registeringsnummer inte stämmer överens med vad som anges på parkeringskortet.

Elbil
Under 2019 har föreningen investerat i ett antal elplintar där elbilar kan laddas. Dessa platser är spridda över gården. Vid händelse att du vill byta din ordinarieplats till en parkering med elplint som möjliggör laddning - kontakta parkeringsansvarig i styrelsen. Kontaktuppgifter är uppsatta i entréerna med respektive ansvarsområden förknippade med styrelsemedlemmarna.
Hösten 2022 kommer vi att uppgradera till 20 stycken nya laddboxar med bättre funktion och administration. Individuell fröbrukning faktureras användaren separat. En abonnemangsavgift om runt 50 kronor per månad tillkommer. För den intresserade finns det mer att läsa på nätet. Systemet heter "Assemblin Charge".

Tillfällig parkering på gården
I och urlastning under kort tid är det vara tillåtet att ställa t.ex. bil och släp på innergård utmed husvägg för att ha nära till port. Det är inte tillåtet att låta entreprenörsfordon, så som målare, snickare och liknande, att stå längre stunder på innergården. Max 30 min. Blockera aldrig framkomst för andra bilar.

Vill du stå lite längre, tex över natten, kan en bil parkeras vid infart från Torkelsgatan. Fickan har en "Parkering förbjuden" skylt uppsatt för att räddningsfordon ska kunna ta sig fram vid händelse. Sedan maj 2020 är denna plats avgiftsbelagd och hanteras av Securitas.