Information om GDRP

EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR, trädde i kraft våren 2018 och innebär bland annat hårdare krav på hantering av personuppgifter. Det ställs krav på nya rutiner och processer för säker hantering av register samt krav på ansvarig styrelse.

De personuppgifter du lämnat i samband med att du tecknat upplåtelseavtal, överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i BRF Ringen kommer att behandlas i den utsträckning som behövs för att föreningen ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt gällande lagstiftning.

Det kan gälla avisering av årsavgiften, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen.

Även personuppgifter som inhämtas under tiden du bor i föreningen kan komma att behandlas, såsom exempelvis uppgifter om betalningsförsummelser och underlag för ombyggnation av bostadsrätten. Dessa sparas under den tid som är nödvändig för eventuella rättsliga anspråk, som längst 5 år. Uppgifter i sambans med störningar i boendet sparas som längst 10 år eller tills att bostadsrätten övergår till annan medlem och kommer därefter raderas eller avidentifieras.

Dina personuppgifter kan också komma att lämnas ut till förening som bostadsrättsföreningen är medlem i eller företag som bostadsrättsföreningen samarbetar med i sin fastighetsförvaltning.

Möjlighet finns att klaga hos Datainspektionen om du som boende tycker att bostadsrättsföreningen bryter mot lagar, regler eller avtal.

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som behandlas och hur de behandlas. Detta får du utan kostnad om begäran sker i rimlig omfattning. Vid upprepade förfrågningar kan en avgift komma att tas ut.

Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas. Kontakta då styrelsen.

Videoövervakning 2021

Information om att videoövervakning sker är uppsatta i entrén till Vaksalagatan 43 och 47 i nära anslutning till kontaktuppgifter till styrelsen sant denna webbsida. Sekreterare utgör dataskyddsombud.

Kamerabevakningen sker av plats dit allmänhet inte har tillträde inom bostadsrättsföreningens fastighet. Endast boende har tillträde till de utrymmen där övervakning sker med videoinspelning, utan ljudupptagning. Styrelsen har vägt behovet av bevakning mot intrånget hos personer som vistas i utrymme som bevakas och funnit att behovet av bevakning överstiger inskräkning i privatliv.

För att få sätta upp en övervakningskamera finns det krav på tydliga motiveringar till varför bevakning är nödvändigt. Brf Ringens motivering är brottsförebyggande verksamhet efter återkommande otillåtliga vattenavstängningar samt återkommande förstörelse i tvättrum på Vaksalagatan 47 under höst och vinter 2020.

Styrelsen har det övergripande ansvaret för boendemiljön och är skyldig att se till att medlemmarna inte utsätts för störningar som de skäligen inte ska behöva tåla (7 kap 9 § bostadsrättslagen).

Övervakning sker med hjälp av Securitas. Videomaterial sparas ca 4 veckor innan automatisk överspelning sker. Videomaterial granskas vid påkommen anledning. Granskning sker inte utan anledning.